čtvrtek 31. října 2013

Projekt 365 - Den 264

Emailová korespondence mezi dvěma ženami - oběma je přes šedesát let, které se starají o své nemohoucí maminky. Autorka: Jiřina Šiklová.
...Kdyby prý můj bratr tento postoj našel v sobě před lety, tuto smířenost a pochopení pro její i svoje slabosti a přestal toužit po maximu, tak se prý nemusel ani poprvé rozvádět. Nejvíce mě překvapil tím, že řekl, že kdyby se byl býval nerozvedl, že by se jeho první žena určitě také dokázala starat o maminku, protože ji měla ráda. A hlavně, znala ji dlouho a ona jí pomáhala s dětmi, vnoučaty, dokud byly malé. Ale ta druhá? Doslova řekl : " Přece to od ní nemohu chtít, naše maminka pro ní byla a je vlastně cizí žena." To je velká myšlenka, to vysvětluje, proč v současnosti, kdy je tolik rozvodů a v důsledku toho i několikero snach a zeťů, zůstávají staří rodiče osamělejší než dříve. Myslíš, že za námi budou chodit naše děti? Kam budou chodit? Do našich bytů, do léčeben, do domovů pro seniory? To ale nebude byt či domek jejich dětství, domov, kde byly vychovány. Domov je místo, odkud vycházíme do života, ale kam se můžeme i vracet. Pro mne je domov místo, kde jsem prožila dětství. kde byli i lidé, ke kterým jsem patřila. Příbuzní i sousedé, s jejichž dětmi jsem si hrála. Když ale lidé stále mění svá bydliště, stěhují se, tak ani ten domov nemají jasný. Je to tam, co bydlí tatínek? Nebo tam, co bydlí maminka? A v kterém manželství rodičů je moje místo? V prvním, či druhém? Nebo tam, kde žil člověk ve svém dětství nejdéle? Zkusím se zeptat svých dětí, až sem někdy přijdou....
 
...Jaké lásky měly naše matky? Jaké to byly vlastně ženy, dokud byly mladé? V co věřily, co si myslely? Člověk studuje životopisy Balzaca, zajímá ho, jak uvažovala Virginie Wolfová, v čem byla tragédie vztahů Emmy Destinové k mužům. Sledujeme, co si myslel Goethe, když byl mladý, co říkal Eckermannovi těsně před smrtí. Čteme myšlenky svatého Pavla, Augustina, co napsal Milan Machovec o...ale nezajímáme se, v co věřily naše matky. Věřily vůbec v něco? Chodily do kostela raději než později na schůze stranických organizací?...