sobota 27. července 2013

Projekt 365 - Den 169 - Cesta k mým matkám

Edith Holá

Knížky z oblasti pěstounské nebo adoptivní péče píší většinou  rodiče. Tuhle knížku napsalo „dítě.“  Česká novinářka /pod pseudonymem Edith Holá/, která vyrůstala v adoptivní , ne příliš fungující rodině. Vždy toužila poznat svojí biologickou matku a ve svých 37 letech se jí to podařilo.

Ukázky:
...Odpoledne se mi znovu vybavuje básnička, kterou mi máma napsala do památníčku. Ať mi ve světě bude dobře nebo špatně, vždy se prý můžu vrátit domů. Cesta domů. Jaká ironie. Jedna matka neodpovídá a druhá píše esemesku: Nejezdi. Jednou má předvánoční shon a podruhé je příliš velké vedro.  Hledám ten památníček, ale básnička v něm není. Kde je? Kam ji napsala? Jasně vidím i její písmo a slyším slova, která k tomu říkala. Panebože už jako malé holce mi zněla jako ironie. „Zamyslete se, co pro vás znamená cesta domů“  řekla mi při jedné neverbální technice terapeutka. A já to nevěděla. Znala  jsem jenom tu, kterou jsem znala celé dětství, a bylo mi na ní velmi úzko...
...Nevlastní mámě probíhá soud. Je obviněna z týrání, podruhé za svá pěstounsko-adoptivní léta. Tentokrát ji před rokem a půl obvinila patnáctiletá adoptovaná dcera. Ona krásná Bětuška s přátelským úsměvem. Provalilo se to ve škole, takže ji z domova odvezla sociálka rovnou do Klokánku...

...„Mami, já jsem s ní včera mluvila…“ „S tou polkou, jo?“  Odfrkne žena, kterou od mala oslovuji mami. „Ano.“ „Ona tady žije“? Cítím její strach.  „Jak dlouho se scházíte?“ Jsem překvapená z toho útočného a pohdravého tónu. „Včera to bylo poprvé“, říkám s jakýmsi divným důrazem. „No, a co ti řekla?“ Odpoví opovržlivý hlas. „Řekla, že mi jméno dala v porodnici a pak zodpovědně došla i na matriku.“ „Tak lže!“ Sykla adpoptivní máma. „Mami, to bylo autentické. Plné emocí, plné pocitu a hanby. Nemohla lhát. Já i odbornice z jedné nadace, která má zkušenost z X takových setkání, jí to věříme.“ „A řekla ti kdo je ten tvůj povedenej otec? Já ti to říkat nebudu, ať ti to řekne ona!“ Musela jsem si z té nenávisti sednout. „Ty ho znáš, že o něm mluvíš takovým hrozným tónem?“...