středa 15. května 2013

Projekt 365 - Den 96 - Polévka z medvědího česneku

V pondělí mi Jarda přinesl cosi zeleného: „Teta z Přerova ti posílá medvědí česnek.“  Myslela jsem si, že je to nějaký divoce rostoucí, menší česnek a zelený svazek v mikroteňáku jsem vložila do lednice.
Včera jsem měla ve schránce nové číslo Gurmetu. A hle – hned na úvodních stranách je povídání s Halinou Pawlovskou, kromě jiného i o medvědím česneku. Během dvou dnů ke mně připlula již podruhé stejná informace o tom, o čem jsem dosud neměla ani páru. To už je jasné znamení, že tomu mám věnovat více pozornosti a tak jsem se pustila do čtení a do vaření.
Z Gurmetu cituji Halinu Pawlovskou:

Medvědí česnek, který roste u nás v Čechách, má správně název medvědí česnek ukrajinský. Vždycky jsem se tomu smála, jak si otec svou vlast, kterou opustil v 19ti letech a do níž se už nevrátil, dokáže najít všude. Dnes mě kvůli mému otci, medvědí česnek dojímá“..
Odborné okénko:

Medvědí česnek je zelená bylina, která u nás roste na slunných svazích a sklízí se na jaře. Jemně a přitom pikantně voní a chutná po česneku. Obsahuje hodně vitaminu C a působí blahodárně na překyselený organismus. Je proto báječná při detoxikačních kůrách.
Dnes jsem si k obědu uvařila polévku. Dělala jsem jí skoro přesně podle receptu od Haliny: Na olivovém oleji jsem zpěnila 3 pokrájené mladé cibulky a 3 stroužky na plátky pokrájeného česneku.Vhodila jsem hrst nakrájeného medvědího česneku, malinko podlila a nechala krátce podusit. Pak jsem přidala ½ litr vody a 1 kostku zeleninového biobujónu. Když se začala polévka vařit, přidala jsem ještě francouzské máslo /1 plátek  másla obalený v hladké mouce a po malých kousíčkách přidán do polévky/. Když se to všechno povařilo, tak jsem polévku odstavila ze sporáku, přimíchala 200 ml smetany, ochutila muškátovým oříškem, pepřem  a vhodila ještě pár lístků medvědího česneku. Moc jsem si pochutnala! A doufám, že jsem se i odkyselila.