čtvrtek 7. února 2013

O umění, Mirce aneb jeden obyčejný výlet

Mám ráda ťupkovaný obrázky. Takový ty barevný tečky štětce, impressionismus. Něco mi připomínají, dětství, léto ale tak tajemně a vzdáleně.

V květnu bývá jeden den volný vstup do Veletržního paláce. Neměla jsem hlídání, tak jsem vzala Tomáška na výlet, že mu ukážu kousek Prahy a pěkné obrázky. Francouzské umění. Obrazy jsou tak pěkné, že rychle zapomenete, kdo jste, natož že jste sebou přivedli dítě. Paní s cedulkou na sáčku mě na dítě a jeho volný nekontrolovaný pohyb upozornila. Vzala jsem Tomíka do náruče, ale nebylo to ono, trošku mě rušil, tak jsem ho zase postavila na zem. To jsem neměla dělat.  Nenápadně odběhl k obrazu Autoportrét od Henriho Rousseau, který je skoro až dolu k zemi, takže na něj dítě dosáhne. Nevím co to do něj vjelo, asi z něj malíř nebude, zřejmě se nudil, no fakt nevím, co ho to napadlo, prostě  třikrát do obrázku bouchl  svou malou tříletou pěstičkou.

Ani nevím jak, byl to strašný fofr, najednou jsem stála na chodníku, Tomáška na zádech a batoh v náručí. Kdyby dávali trestné karty, tak jsme určitě dostali černou.  Veletržní palác a malé dítě to nejde dohomady.

Protože nás vyhodili mnohem dříve, než jsem měla naplánováno,  rozhodli jsme se, že půjdeme navštívit Mirku. Mirka bydlí kousek od Veletržního paláce, v Šimáčkově ulici. Známe se už pár let a Mirka mi vždycky říkala, že až se to hodí, někdy  musím přijít na kafe. Tentokrát se to opravdu hodilo, akorát místo kafe bych v tu chvíli brala bechera. Zavolala jsem jí, jestli není v práci. Byla doma a  říkala, ať určitě přijdeme, že bude moc ráda a že se na nás moooc  těší.
Když nám Mirka otevřela, tak nám řekla: Můj Fanda má dneska 19. narozeniny, tak to jsem ráda, že jdete, oslavíte to s námi. Trošku jsem znejistěla. Fanda mě v životě neviděl, navíc jsem pro něj  neměla ani Pedro a pochybovala jsem, že Fanda sdílí Mirčino nadšení .  Fanda bude nadšenéééj, pojďte dál! Fanda byl tak nadšenej, že půl hodiny nemohl otevřít dveře svého mládežnického pokojíku. Navíc měl svaťák, pár dní před maturitou. Mirko tak to je blbý, to já jsem nevěděla, vypiju kafe a jedu. Co blbnééééš, dáme dort, zapálíme svíčky, Fandóóó, pojď se s Martinou vyfotit. ..

Fanda ten den složil test trpělivosti, slušnosti a úcty ke stáří. Zvládl to na jedničku, stejně tak jako  o pár dní později maturitu /skoro/.

Mirka je prostě neobyčejně  přátelská a  srdečná. Pracuje v Jedličkově ústavu, vypadá jako sošná bohyně Afrodita a  mluví jazykem teenagerů . Děti jí milují, ne nadarmo  byla vyhlášena v Jedličkově ústavu nejoblíbenější vychovatelkou. Kromě toho je s ní ohromná legrace. Její  historky a hlášky by vydaly na knížku. Vzpomínám na jednu z posledních…Sedíme na akci Dlouhé cesty.  Vlevo Lucka, vpravo Monika a uprostřed Mirka. Holky se nakláněly přes Mirku a nadšeně vyprávěly o tom, jak si povídají s anděly, jak je to povznáší a jaká je to nádhera. Do toho je Mirka odstrčila svými lokty Lucku vlevo, Moniku vpravo, položila svá ňadra na stůl a suše prohlásila: No to mě poser. Já jsem anděla viděla akorát když jsem se praštila v kuchyni hlavou do digestoře. Tak to je Mirka. Jedna z mých nejmilejších přítelkyň, která bydlí kousek od Veletržního paláce, kde zase bydlí moje nejmilejší obrázky.