čtvrtek 7. února 2013

Qwirkle a povídání s Honzou Křížem


Míša s Honzou přinesli o vánočních svátcích hru Qwirkle. Jsem fanda do jednoduchých stolních her, které rychle pochopím, tak jsem se nenechala dlouhou přemlouvat. Je to něco na způsob Scrabble, ale dáváte k sobě různé ornamenty a barvy, tak aby to tvořilo určitou řadu. A podle toho, jak chytře řadu doplníte, dostáváte body.  Moc mě to bavilo! Nejvíc to, že když poslední kostičkou doplníte celou řadu, musíte zařvat: Kvirklllllll!!!!!! . Já jsem si to sice moc neužila, ale protože jsem dobrák, radostně jsem řvala i při výhře soupeře.
Honza je velkým milovníkem deskových her. Dokud jsem ho neznala, hrála jsem Člověče nezlob se, Scrabble a Prší. Tak ho občas vyzpovídám – tentokrát pro nás všechny:

Povídání s Janem Křížem - milovníkem deskových her:

Jak často se vy – fandové deskových her se scházíte?

Za fandy bych nás neoznačoval, spíš za milovníky. Fandové totiž většinou jen koukají, zatímco my aktivně hrajeme. Průměrný hráč deskových her se pak schází s ostatními tak, jak mu to dovolí povinnosti, práce a v některých případech manželka či přítelkyně. Je to tak trochu jako když jde chlap na fotbal či na pivo. Také tam nemůže každý den. Já navštěvuji jeden obchod, který po zavírací době poskytuje mě a jiným hráčům prostor pro hraní. Sám majitel je milovník deskových her. Tuto možnost nabízí každé úterý a čtvrtek. Tuším, že otevřeno má až do půlnoci ale není to pravidlem. Už jsem slyšel historku, že při jedné obzvlášť vydařené partii jedné hry se jelo až do rána a nešťastníci šli potom rovnou do práce.

Je to jen volná skupina nebo nějaká organizace? Může mezi vás přijít kdokoliv? Musí něco splňovat?

Jsme naprosto otevřená skupina. U jedné hry se tak klidně sejde 50ti letý programátor a 14ti letý gymnazista a nikdo na tom nevidí nic divného. Hrát do již zmiňované herny chodí mladé páry, otec se synem či žáci základní školy během přestávky na odpolední vyučování. Přestože je totiž herna oficiálně otevřena až po šesté hodině, v různých podobách se tam vlastně hraje celý den. Jen večer je nás tam o dost víc.

Jaké hry tam hrajete?  Většina lidí si vybaví Člověče, Dostihy, Šachy nebo Scrabble. I to?

Tyhle hry se možná v obchodě prodávají, ale nikoho je hrát jsem tam zatím neviděl. V tomhle směru totiž existuje mnoho žánrů a podob. Je to jako ve sportu. Někdo má rád týmové sporty ve kterých se hraje s míčem a někdo chce jen výkonnostně překonávat sám sebe a proto sám běhá. Hrají se tak taktické hry či hry simulující do určitých podrobností bitvu z prostředí 2. Světové války či hru ve které je hráč vesmírný obchodník a obchoduje po celé galaxii. Jindy může hrát hru ve které se snaží utéct z utajené laboratoře Area 51. Her je mnoho a vycházejí další a nové popřípadě k těm starým pak vycházejí rozšíření, které hráčům dávají nové možnosti jak hru hrát.

Jsou i nějaké soutěže v deskových hrách? Je to v rámci ČR nějak a někým organizováno?

Ano, pořádají. Čím více je totiž nějaká hra rozšířená a populární, tím spíše budou nějaká turnaje, žebříčky a soutěže. Povětšinou si tyto soutěže a žebříčky tvoří samotná komunita, která se okolo té dané hry utvoří. V některých případech pak tyto organizační povinnosti vykonává samotné vydavatelství či tvůrce té dané hry. Někdy tyto soutěže či žebříčky též organizují prodejny her, které mnohdy slouží též jako hlavní místa pro setkávání hráčů.

Stará se někdo o  propagaci deskových her?

Nevím, jestli existuje přímo nějaká státní instituce, ale vím, že se pořádají různé propagační akce a veletrhy deskových her popřípadě velké srazy hráčů, kdy obsadí jeden celý středně velký hotel. První co mi v hlavě při této otázce vyskočilo, bylo deskohraní což je jedna z velkých akcí organizovaných v Praze. Existují pak i celoevropské veletrhy kam míří statisíce hráčů z celé Evropy. Potkávají tam pak své oblíbené autory her a mnohdy si tam od nich nechávají podepsat třeba první vydání určitých her. Je to jako nechat si od autora podepsat knížku z prvního vydání. Zapomenout rozhodně nesmím na pořád mého kamaráda deskofobie, kde pravidelně představují nové hry. Pokud si toto slovo člověk zadá do googlu či na youtube, určitě najde.

Rozdělují se nějak ty hry?

Samozřejmě :) existuje totiž strašně velké množství témat a pak také ještě větší množství herních mechanismů. Někde se používají jen kostky, jinde zase jen karty a pak jsou  hry kde se používá od každého něco. Jsou hry pro dva, pro skupiny, pro rodiny. Pak tu máme třeba hry, které používají obrovské mapy s políčky, tzv. hexy, což jsou šestiúhelníky a na ty se umisťují žetony zastupující určitou bojovou jednotku. Těmto hrám se říká válečné hry a některé mají kolem 10 000 žetonků a ty nejvíce se snažící simulovat realitu se pak klidně mohou hrát měsíce, kdy herní mapu mají hráči nalepenu na jednu celou zeď či rozloženou na několik stolů.

Která tě nejvíc baví?

Já osobně jsem si válečné hry zatím neoblíbil. Hrají se dlouho a mají velkou přípravu popřípadě veliká pravidla. Baví mě kooperativní hry, kde k vítězství je nějakým způsobem nutno spolupracovat s ostatními hráči kdy naším nepřítelem je samotná desková hra nebo jeden hráč, který v dané hře představuje třeba zlého černokněžníka. Těch témat je mnoho. Pak jsem si nesmírně oblíbil jednu figurkovou hru která simuluje souboje mezi pětičlennými týmy žoldáků v blízké budoucnosti. K této hře spravuju české internetové stránky a jsem v úzkém kontaktu se samotnými autory hry, takže mám vždy čerstvé informace co se zrovna chystá. 
V minulém roce jsem v ní také skončil druhý na celorepublikovém turnaji. Může to znít honosně ale konkurence není zatím tak veliká. V české republice není bohužel tahle hra natolik rozšířená, jak by si zasloužila, ale to se doufám časem zlepší.

Existují mezi nimi i hry – pro vývoj dítěte nebezpečné – jako třeba na počítači?

Neumím si představit deskovou hru nebezpečnou pro zdravý vývoj dítěte. Snad jen že by vdechlo nějaký komponent ze hry, popřípadě do ruky dostalo hru, kde jsou obrázky pro jeho věk nepatřičné. Napadá mě třeba hra, ve které se hráči snaží přežít zombie apokalypsu. Hry, které jsou naopak prospěšné pro vývoj dítěte si umím představit velice dobře. Existuje obrovské množství deskových her pro celou rodinu, poznávací a vzdělávací hry či hry sloužící k potrápení  mozkových závitů.

Pokud by měl někdo zájem se něco o deskových hrách dozvědět více, mohu doporučit internetové stránky www.zatrolenehry.cz a www.deskozrout.cz nebo pro blízké setkání s deskovými hrami pak obchod, který se stal mou domovskou základnou www.tomovyhry.cz, ve kterém  jsem si za ten rok ověřil, že neexistuje nic jako hloupý dotaz. Obsluha je totiž velmi vstřícná a víc než prodat se snaží poradit a vybrat to nejlepší pro každého zájemce.

Díky! Kvirkl!!!!!