neděle 10. února 2013

Toblerone z Zürichu

My ženy o sobě víme, že nám občas chybí smysl pro prostorovou a místní orientaci. Mojí mamince nejenže chybí, to by snad ani tak nevadilo, ale on je  nahrazen nějakým dalším smyslem, kterým maminka dokáže okamžitě najít viníka nebo zdůvodnění  nehody, která byla absencí smyslu prvního způsobena. Proč jsi tomu řidiči nedala přednost? Já?? Vždyť JÁ jsem jela z kopce! /poté, co se vybourala na kole, protože nedala přednost automobilu zprava/. To jsi na té ceduli neviděla ten nápis SEMILY? Ale já jsem se do Semil VŽDYCKY chtěla  podívat! /poté když ji s baťohem a Lucinkou  vyšoupli v noci z vlaku  na semilském nádraží, zatímco ji ostatní čekali v hotelu  v Harrachově…
Poslední úlovek má z loňského poznávacího zájezdu do Švýcarska. Jeho účastníci si letos u stejné cestovky vybírají zájezd podle toho, zda-li tam nejede moje maminka. A jste si jisti, že tam opravdu paní V. s paní K. a W. nejedou? Ne, opravdu. Spolehněte se.
Na zpáteční  cestě to sice vypadalo, že  mamka konečně získá bod za dovolenou, kde ji nikdo nehledal. Ovšem, to by nesměla být zastávka v Zürichu. Autobus zastavil v 18,00 hod. na parkovišti u  jezera. Průvodce do mikrofonu vyhlásil, že všichni mají 2 hodiny času, odjezd bude ve 20,00 hod. Před půlnocí se musí projet hranice. Protože hustě pršelo a lidé byli po týdnu putování dost utahaní, většina se rozhodla, že zůstanou v autobuse. Moje maminka mezi nimi nebyla. Spolu  se svou sestrou Miládkou a kamarádkou Květou, dalšími sedmi lidmi a panem průvodcem se vydali na prohlídku města. Společně dojdou na velké nádraží, nasbírají si tam nějaké informační materiály a společně se vrátí. Mamku ovšem info materiály na nádraží nezajímaly, tak průvodci řekla, že jde do cukrovinek koupit DĚTEM čokoládu a ať jí tam pak vyzvednou. Čokoládu koupila a čekala. Když čekala asi 20 minut, štastná v davu zahlédla sestru Miládku a kamarádku Květu, které se též skupince ztratily a tak tam čekaly všechny tři. Mezitím pan průvodce nabral info materiály a vydal se s ostatními sedmi na zpáteční cestu k autobusu. Lidé  říkali, že tam ještě někdo čeká, ale on, že je málo času, ve 20.00 hod. se musí odjet a že již dámy jistě  šly napřed.  Dámy napřed nešly. Čekaly dalších 30 minut. Byla již hodina odjezdu, ale samy si na zpáteční cestu v hustém dešti a začínající tmě netroufly. A hlavně nevěřily, že by je pan průvodce nevyzvedl, když to slíbil. Bez nás přece nemohou odjet… Mezitím v autobuse začala panika – polovina lidí nadávala na dámy, polovina měla zazlé průvodci, že se pro ně nevrátil. Ten místo aby se pro ně vydal, jim zběsile volal na mobily, které byly i s pasy v batohách v autobuse. Mohly by přece zmoknout. Dámy se mezitím snažily domoci pomoci u nádražních policistů. Musíte nás odvézt na parkoviště. Ano, ale KAM? K vodě. Máte pasy? Nemáme, prší... Sprechen Sie deutch? Představ si, že policie na curyšském nádraží neumí ČESKY!!! mi později vyprávěla.
Po deváté hodině dámy usoudily, že jim nezbývá nic jiného, než se vydat na cestu k autobusu. Nejschopnější Květa si pamatovala jakési kostelní hodiny, podle kterých držely směr a Zürichu div se, po půl hodině /přesně ve 21,30 hod./spatřily autobus. Zalil je pocit štěstí. K autobusu začaly  zběsile utíkat, aby všem ukázaly, jak jim na včasném odjezdu záleží.  Úsměv jim samosebou rychle zmizel. Způsob uvítání popisovat nebudu. Ale prý se našlo i něklolik slušných lidí, kteří  rajčata neházeli a souhlasili, že na vině byl průvodce. Ten byl rudý vzteky a v momentě, kdy jim na prstech vypočítával, co všechno je čeká za peklo, pokud nestihnou projet včas hranice – maminka řekla MOMENT – musím si zavolat. Bez brýlí totiž koukla na mobil a viděla, že jí někdo volal. Volá jí akorát taťka v akutních případech - doma se jistě něco stalo…volá tedy hned zpět. Telefon zvoní u průvodce v kapse. Ten si ho vyndavá, slyší a zároveň od dámy naproti odezírá: Haló, táto, ty jsi mi volal? Děje se něco? Průvodce řekl: Tak tady jsem já skončil. Mamka si vzala prášek na spaní. Ani nepostřehla, že přejezd hranic stihli.
Autobus zastavil na parkovišti v Praze u nádraží. Dámy spolu s ostatními běžely na metro. Na eskalátoru Květa dole zakopla a upadla. Na ní se svalila Miládka a na ně  moje mamka. Všechny tři tedy zakončily výlet tak, že se ještě navíc společně poválely v pražském metru pod schody. Myslím, že si některá z nich i něco narazila a natrhla. Účastníci zájezdu je prý viděli a představ si: NIKDO nám nepomohl. Ani se nedivím.
Když mi to maminka po příjezdu vyprávěla, stěží jsem zadržovala smích. Tak tobě to je k smíchu, jo? To byla vina průvodce a vlastně i TVOJE!. A položila mi na stůl sladké Toblerone…