neděle 17. února 2013

Věra Čáslavská Život na Olympu/ P.Kosatík

Nedávno jsem „strávila“ jeden den s Věrou Čáslavskou. Přečetla jsem o ní knížku a s radostí zjistila, že ten samý den dávají v televizi film Věra 68, který natočila Olga Sommerová.  Knížka i film mě nadchly a myslím, že to byla ta správná kombinace - knížka a v těsném závěsu film. Slíbila jsem si, že až pomine vánoční čas, napíšu jí, ale dosud jsem to neudělala..
To, co mě na ní zajímá  je přesně to, co říká ve filmu  - že všichni prožívají život v nějakých vlnách, kdy jednou je lépe a jednou hůře. Ale vzdálenost mezi jejími lépe a hůře je neskutečná. Lépe znamená vrchol štěstí, uspokojení, miláček národa a hůře – to je žena, odsouzena strávit život v zapomnění, jako maskovaná uklízečka, mnohdy bez finančních prostředků a  bez možnosti jakékoliv obhajoby. A když to vypadá, že se dočkala spravedlnosti a  v klidu bude moci strávit zbytek života, přichází rodinná tragédie.
Ve filmu je úžasná závěrečná scénka, jak Věra tančí s utěrkou v kuchyni a pak vyběhne na dvůr a udělá provaz. To mě dojalo. A taky mi nejde do hlavy, jak může ten provaz po tolika letech udělat. Divím se, že toho hned nezneužili výrobci kloubních preparátů a Věru nevídáme v provaze s krabičkou kapslí v ruce. Ale myslím, že  by je po takové nabídce hnala během do pryč…
Z knížky:

…Na její mexická vítězství zareagovali v novinách mnozí, mezi nimi i tehdejší pražský světící arcibuskup František Tomášek. V novinách o ní řekl: Dělá vše se skutečnou láskou a nadšením…
Zdědila geny po matce, ta taky nikd y nechodila ke kováříčkovi, ale rovnou ke kováři. A tak si vzpomněla na prezidenta Svobodu. Na podzim 1968 k ní dvakrát veřejně zahovořil tak pěkně, skoro otcovsky. Sotva ví, jak zle se jí vede, a když se to dozví, neodmítne pomoc. Požádala o přijetí na Hradě, dostala  pozvánku, a když se dostavila, dozvěděla se, že prezident ji nepřijme. Prostřednictvím vedoucího své kanceláře Jána Pudláka jí nechal vzkázat jen jedinou větu: Chybovat je lidské, ale setrvávat ve lži ďábelské. …

…Co jí zůstalo z minulých dob, byla citová závislost na obou nyní už dospělých dětech. Když se jí v červnu 2010 v novinách zeptali, jestli by ve svém životě něco udělala jinak, odpověděla: Za manžela bych si opět vzala Josefa Odložila, abych s ním měla dvě hezké děti a pak bych se pokusila o světový rekord v běhu do pryč…